Üç arkadaş olan Ebû Saîd Abdullah b. Ebi Asrûn, İbn-üs-Sakkâ ve Seyyid Abdülkâdir Geylânî, ilim tahsili niyetiyle Bağdat’a gelmişlerdi. Abdülkâdir-i Geylânî hazretleri o zamanlar çok gençti. Onların Bağdat’a geldiği sıralar Yûsuf Hemedânî hazretleri de, Nizâmiye Medresesinde etkili vaâzlar ediyordu. İnsanlar dört bir yandan onun duasını almaya gelirler, sohbet meclisleri hınca hınç dolardı. Herkes ondan övgüyle ve hayranlıkla söz ederdi. Yusuf Hemedânî hazretleri; Abdul Hâlık Gucdüvanî gibi, Hoca Ahmed Yesevî gibi halifeler yetiştirmiş olan büyük bir mutasavvıf idi.
Bağdata gelen bu üç arkadaş, büyük mutasavvıf Yusuf-u Hemedânî hazretlerini ziyaret etmeye karar verdiler. Tabi hepsinin ziyaret etme niyetleri farklıydı. Yolda giderken İbn-üs-Sakkâ ilminin verdiği kibirle: “Yusuf-u Hemedani’ye öyle bir soru soracağım ki, asla cevabını veremeyecek.” Dedi. Ebu Said Abdullah’da: “Ben de bir soru soracağım. Bakalım nasıl cevap verecek?” dedi. O zaman henüz genç yaşında olan Abdülkâdir Geylâni ise: “O zatı denemek kastıyla soru sormaktan Allah’a sığınırım. Benim niyetim, Onu görüp şereflenmek, meclisinde bulunup bereketinden istifade etmektir.” dedi. Yusuf-u Hemedânî hazretlerinin bulunduğu yere vardıklarında, Hazret orada olmadığı için beklediler. Yusuf-u Hemedânî bir saat kadar sonra geldi ve içeri girer girmez İbn-üs-Sakkâ’ya bakıp hiddetle: “Ey İbnü’s-Sekka! Yazıklar olsun sana! Demek Bana bir soru soracaksın, Bende cevabını bilemeyeceğim öylemi? Senin soracağın soru şudur, cevabı da budur.” buyurduktan sonra: “Sende küfür ateşinin parladığını görüyorum” dedi.
Sonra Ebu Said Abdullah’a dönerek: “Ey Abdullah! Bir sual soracaksın ve nasıl cevaplayacağıma bakacaksın öylemi? Soracağın sual şudur, cevabı da budur. Fakat edebe riayet etmediğin için, dünya malına boğulacaksın. Parayla pulla uğraşmaktan maneviyatına vakit ayıramayacaksın.” buyurdu. Sonra Abdülkâdir Geylâni’ye döndü. Ona ikramda bulundu ve yanına alarak dedi ki:
“Ey Abdülkâdir! Edepli tavrınla Allah’ı ve Resulünü hoşnut ettin. Ben şu anda senin Bağdat’ta bir kürsü üzerinde büyük bir topluluğa hitap ettiğini: ‘Benim ayağım, bütün evliyânın boyunları üzerindedir’ dediğini, bu sözün üzerine de cümle evliyanın boyunlarını sana doğru saygıyla uzattığını görür gibiyim.” buyurdu. Sonra birden gözden kayboldu. Kendisini bir daha hiç göremediler.
Aradan uzun yıllar geçti. Abdülkâdir Geylâni’de Mevla Tealaya yakınlık alametleri belirmeye başladı. Zamanındaki evliyanın piri, ariflerin baş tacı oldu. Meclis kurup vaazlar etti. Onun heybeti ve büyüklüğü mecliste bulunanları öylesine kaplardı ki, onu dinlerken değil öksürmek, kimse adeta nefes almazdı. Açık havada verdiği vaazlarını dinlemek için yetmiş bin kişinin Bağdat’a geldiği ve bir keramet eseri olarak, kürsünün en önünde bulunan kimse sesini ne kadar işitiyorsa, en geride bulunan kimse dahi öyle işitirdi. Abdülkâdir Geylânî hazretleri şayet kürsü üzerinde ayağa kalksa, Onun azametinden cemaat dahi ayağa kalkardı. Şayet cemaate: “Susun!” dese, kimse konuşmaya muktedir olamazdı. O konuşurken ortalığı bir nur ve feyiz kaplardı.
Bir Cuma günü Abdülkâdir-i Geylânî hazretleri yine çok kalabalık bir cemaate vaaz ediyordu. Nice âlimler, abidler ve bilginler Onun dilinden dökülen marifet sırlarını can kulağıyla dinliyorlardı. Birden Fahri Kâinat Efendimiz, Seyyid Abdülkâdir-i Geylânî’nin kalbine tecelli edip: “Ey Abdülkâdir! Benim ayağım bütün velilerin boynu üstündedir, de!” Buyurdular.
Hazreti Şeyh bunu orada bulunanlara söyledi. Orada bulunan bütün cemaat: “Senin ayağın başımız ve boynumuz üzerinedir” dediler. O sırada Ümmü Ubeyde kasabasında bulunan Rufaî Pîri Seyyid Ahmed er-Rufâî Hazretleri de mübarek başlarını toprağa koyup “Alâ rakabetî” buyurdu ve yanında bulunanlara “Bu saatte Bağdat’ta bulunan Seyyid Abdülkâdir gavsiyetini ilan etti” dedi. Bunun üzerine bütün orada bulunanlar da boyun eğdiler.
Hayat b. Kays bu konuyla alakalı olarak derki: “Seyyid Abdülkâdir-i Geylânî hazretleri bu sözü söyledikten sonra bütün velilerin kalplerindeki nur artmış, ilimlerine bereket, hallerinde güzelleşmeler görülmüştü. Ve o esnada hepsi boyunlarını Abdülkâdir-i Geylânî’nin ayağına doğru uzatmıştı.” Böylece Yusuf Hemedani hazretlerinin seneler önce haber verdiği hâl, Onun hakkında zuhur etmişti.
İbn-üs-Sakka ise, şeri ilimlerle meşgul oldu. İlminde derinlik kazandı ve münazaralar yaparak çok kimseye üstünlük kazandı ve bu haliyle meşhur oldu. Konuşma üslûbu ve hitâbeti çok güzeldi. Şöhreti zamanın halifesine ulaşınca, halife onu yanına aldı ve elçi olarak Bizans’a gönderdi. Hıristiyanlar orada buna çok ilgi gösterdiler. Özellikle Bizans imparatoru ona çok ikram ve lütufta bulundu. Onun pek çok ilimlere sahip olduğunu ve üstün konuşma kabiliyetini görünce, tüm keşiş ve papazları toplayıp İbnü’s-Saka ile münazara ettirdi. Tabi İbn’s-Saka, ilmi ve hitabetiyle onların hepsini susturdu. Böylece şöhreti de iyice arttı, gurur kibir ve fitnesi de…
Orada kendisine gösterilen aşırı ilgi sebebiyle İbnü’s-Saka da onlara karşı bir sevgi duymaya başladı. Onlarla oturup onlarla kalkar oldu. İyice içli dışlı olunca, bir gün İmparatorun kızını gördü ve ona âşık oldu. Onunla evlenmek istediğinde, İmparator; şayet Hıristiyanlığı kabul ederse kızını ona verebileceğini, söyledi. Oda Hıristiyan olup kızla evlendi. Ve gün geldi, hastalanıp ölüm döşeğine uzandı. Ona sordular: “Sen Kur’an’ın hepsini hıfzetmiş ve hafız olmuştun. Şu anda ezberinde olan bir ayet var mı?” Şöyle dedi: “İnkâr edenler, zaman zaman ‘keşke bizde Müslüman olsaydık’ diye arzu ederler” (Hicr:2) ayetinden başka ezberimde hiçbir ayet yok.
Ona bu soruyu soran tanıdığı diyor ki: “O can vermek üzereyken ben onun yüzünü kıbleye doğru çevirdim, ama o başka yöne döndü. Ben tekrar kıbleye döndürdüm, ama o tekrar başka tarafa çevirdi ve böylece öldü.” O başına gelen bu durumun nerden geldiğini çok iyi bilir ve “Başıma gelenler O Gavsın yüzündendir” derdi. Yusuf Hemedani’ye gelen üçüncü şahıs Ebû Saîd Abdullah b. Ebû Asrûn ise diyor ki: “Ben Şam’a geldim. O zamanın sultanı Salih Nureddin Şehid beni yanına aldı. Vakıf işlerini zorla bana verdi ve onu yönetmemi istedi. Vakıf işleriyle, parayla, malla uğraşa uğraşa o kadar dünya işlerine battım ki, kulak memelerime kadar dünyalık beni sardı. Bu yüzden ibadetlerimi dahi aksatır hale geldim. Netice itibarıyla, Yusuf-u Hemedânî hazretlerinin seneler önce her üçümüz hakkında söyledikleri sözler aynıyla vaki oldu.”
Bu olaydan ibret alınmalıdır. Allah-ü Teâlâ’nın dostlarını inkâr etmeye, küçük düşürmeye onlara karşı edepsizlik etmeye cüret edenler, neûzü billâh İbn-üs-Sakkâ’nın durumuna düşmekten çok korkmalıdırlar. Rabbim böyle bir belâdan cümlemizi muhafaza buyursun.
23 Kasım 2008 Pazar
Evliyâullâh’a edepsizlik edenin fecî âkıbeti
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Blog Arşivi
-
▼
2008
(110)
-
▼
Kasım
(103)
- Haftanın Sohbeti
- Esmaü'l Hüsna
- Başlık yok
- Ey İman edenler! Allah’dan sakınılması gerektiği ş...
- ALLAH c.c.
- ÖLÜM BİR YOK OLUŞ MUDUR?
- Erkek ve Kadının Birbirini Ziyaret Etmesi ...
- Erkek-Kadın ihtilali (Karışık Yaşantı) 1) İhti...
- Kadının Erkeğe Bakması a) Erkeğin avret sayıla...
- Erkeğin kadına bakması Çoğunluk müctehitlere göre...
- Bakmak Göz, Yüce Allah'ın insana ve bir takım can...
- Hür ve müslüman kadın kimlerin yanında ve nasıl ör...
- Erkegin Örtünmesi Erkeklerin kendi eşleri dışında...
- Örtüde Bulunması Geregen Nitelikler a) Örtünün...
- Tesettürün Niteliği ve Dayandığı Deliller ...
- Küçük çocukların avret yeri Çok küçük çocukların ...
- Erkeğin ve Kadının Birbiriyle Musafahası 1) M...
- Kadının örtüsüz olarak yanlarına çıkabileceği kims...
- Tesettür
- İyi ki Varsın Yâ Resûlallah!
- 40 HADİS
- 32 Farz
- 54 Farz
- Hicri Takvim
- 91 - 100
- 81 - 90
- 71 - 80
- 61 - 70
- 51 - 60
- 41 - 50
- 31 - 40
- 21 - 30
- 11 - 20
- 1 - 10
- Cevşen´Ül Kebir ( Arapça )
- Cevşen´Ül Kebir ( Türkçe Anlamı )
- Cevşen´Ül Kebir
- Namaz Tesbihatlarının Anlamı
- Namaz Sureleri
- Resimlerle Abdest Alınışı
- Abdestin Sünnetleri
- Abdestin Edebleri
- Abdestin Duaları
- Vasıf Bakımından Abdestin Nevileri
- Abdestin Sıhhatine Engel Olmayan Şeyler
- Mestler Üzerine Mesh Verilmesi
- Meshin Cevazındaki Şartlar
- Mesh Müddeti
- Sargı Üzerine Mesh
- Meshi Bozan Şeyler
- Abdesti Bozan Şeyler
- Abdesti Bozmayan Şeyler
- Abdest
- Gusül ve Guslü Gerektiren Haller
- Guslün Farzları
- Guslün Sünnetleri
- Guslün Vasıfları
- Gusül Etmesi Farz Olanlara Haram veya Mekruh Olan ...
- Gusül
- Teyemmümün Niteliği ve Farzları
- Teyemmümün Sünnet Üzere Yapılması
- Teyemmümün Şartları
- Teyemmümü Mubah Kılan ve Kılmayan Bazı Haller
- Teyemmümü Bozan Haller
- Teyemmüm
- Abdest
- Abdestin Faziletleri
- İlime Açılan Pencere
- Namaz Vakitleri Programı v1.4.0
- Haftanın Sohbeti
- TÖVBE VE İSTİĞFAR
- Fatih'in Egitim ve Bilime Kazandırdıkları
- Osmanlı'nın Ehl-i Sünnet Hassasiyeti...
- Biz Nerede Kaybettik?
- Evliyâullâh’a edepsizlik edenin fecî âkıbeti
- Çam Fıstığı
- Bir Îman Önderi "AHMED YESEVÎ" Hazretleri
- Haftanın Sohbeti
- Resûlüllah Nerede?
- Kur’an-ı Kerim’de Mü’minlerin 100 Vasfı
- İslâm'a Göre "SİGORTA CAİZ MİDİR"
- Tüp Bebek Uygulaması Caiz midir?
- İslâm'a Göre Organ Nakli Caiz mi?
- İslâm Hukukuna göre; Vade Farkı, Faiz İlişkisi
- İslâm Fıkhı açısından "FİNANS KURUMLARI"
- İslâm Hukûkuna Göre LEASING
- İslâm Fıkhına Göre Çocuk Aldırma "KÜRTAJ"
- İslâm’a Göre Borsa
- İslâm Hukûkunda KREDİ KARTI
- İslâm Hukûkuna Göre Karı - Kocanın Birbirlerine Ka...
- İslâm Hukûkuna Göre; Kocanın, Hanımı Üzerindeki Ha...
- İslâm Hukûkunda Zarûret ve Kolaylaştırma Prensipleri
- Misvak kullanmanın diş sağlığı üzerine etkileri
- Kur'an Her Zaman
- Flash Oyunlar
- Elifba Oyunu
- Günahlar ve Sonuçları
- Gönül Bahçeniz
- Zilhicce ayı için zikir ve dualar
- “SİN” “ŞIN”A GİRİNCE KABRİM ZÂHİR OLU
-
▼
Kasım
(103)
0 yorum:
Yorum Gönder