* Gasl, yıkamak demektir. Gusül ve iğtisal da, yıkanma anlamını taşır. Din deyiminde gusül: Bütün bedenin yıkanmasıdır, boy abdesti alınmasıdır. Buna taharet-i kübra (büyük temizlik) denir. Böyle bir temizliği gerektiren hal cünüblüktür. Ayrıca kadınların hayız ve nifas kanlarının sona ermesidir. Cünüblük hali ise, aşağıda açıklanacağı üzere, şehvetle meninin atılmasından ve cinsel ilişkiden meydana gelir.
* Şehvetle yerinden ayrılan ve şehvetle dışarıya atılan bir meniden dolayı gusletmek gerekir. Şehvetle yerinden aynlıp, şehvet kesildikten sonra dışarıya atılan meniden dolayı da, İmamı Azam ile İmam Muhammed'e göre, gusletmek gerekir. Fakat İmam Ebu Yusuf'a göre gusül gerekmez.
Rüyada şehvetle ayrılan bir meninin, şehvet kesildikten sonra dışarıya akıtılmasını sağlamak için tenasül organını tutmak ve sonra dışanya akıtmakta, misafir ve soğukta bulunanlar için İmam Ebu Yusuf görüşünü seçmekte kolaylık vardır. Bu yönden bu görüşün tercih edilmesini uygun görenler vardır.
* Bakmak ve dokunmak suretiyle şehvetle gelen meniden dolayı da gusletmek gerekir.
* Cinsel ilişki halinde sünnet yerinin veya o kadar bir kısmın duhulü ile, buluğ çağına ermiş erkek ve kadının gusletmeleri gerekir. Meninin gelip gelmemesine bakılmaz. Bunlardan yalnız biri buluğ çağına ermiş ise sadece ona gusül gerekir, diğerine gerekmez. Ancak buluğ çağına yaklaşmış bir devrede ise, yıkanmadan namaz kılmasına izin verilmez. Namaza devam için taharette tedbirli olmak lazımdır. Bu ve buna benzer hangi haller olursa olsun ihtiyat olan yol gusletmek suretiyle şüpheli hallerden sakınmaktır.
* Uykudan uyanan kimse, yatağında, çamaşırında veya bedeninde bir yaşlık görünce bakılır: Eğer rüyada cinsel ilişkide bulunduğunu hatırlıyorsa, gusletmesi gerekir. Yaşlığın meni olup olmamasında şüpheye düşmesi bir önem taşımaz. Ancak ihtilam olduğunu hatırlamadığı takdirde, yaşlığın mahiyetinin ne olduğu üzerinde durulmaz ve gusül gerekmez. Çünkü akıntının şehvetle geldiği bilinmemektedir. Bu mesele İmam Ebû Yusuf'a göredir, İmamı Azam ile İmam Muhammed'e göre, gelen akıntının mezi olduğunu anlıyorsa, gusl etmesi gerekmez. Fakat meni olduğunu biliyor veya şübheye kapılıyorsa, gusletmesi gerekir. İhtiyata uygun olan da budur. Onun için fetva buna göredir.
* Yatağından uyanıp kalkan kimse, ihtilam olduğunu hatırladığı halde, tenasül organında bir yaşlık görse gusletmesi gerekir. Ayakta veya oturduğu yerde uyuyan kimse, uyanıp da bu organında bir yaşlık görse, bakılır: Eğer bu yaşlığın meni olduğuna kanaati varsa veya uyumadan önce bu organı hareketsiz bir halde idi ise, gusletmesi gerekir. Fakat böyle bir kanaati yoksa ve tenasül organı da önceden uyanık durumda idi ise, gusletmesi gerekmez. Bulunan yaşlığın mezi olduğuna hükmedilir. Çünkü organın uyanık olması, mezinin çıkmasına sebeb olur.
* Sarhoş veya bayılmış olan bir kimse uykusundan uyanıp da, kendisinde meni bulacak olsa, gusletmesi gerekir. Mezi bulacak olsa yıkanması gerekmez.
* İdrarını yaparken, tenasül organı uyanık olduğu halde meni gelse, yıkanması gerekir. Organ uyanık olmayınca; gusletmek gerekmez, çünkü uyanıklık şehvetin bulunmasına delildir.
* Bir erkek veya bir kadın rüyada ihtilam olsa da, meni dışarıya çıkmış olmasa, yıkanmak gerekmez. İmam Muhammed'e göre, böyle bir kadının ihtiyat olarak yıkanması gerekir. Çünkü kadından çıkacak bir sıvının yine ona dönmesi ihtimali vardır.
* İhtilam olan veya cinsel ilişkide bulunan bir kimse, idrarını yapmadan veya çokça yürümeden veya yatıp uyumadan yıkansa da, sonra kendisinden meninin arta kalan kısmı çıkacak olsa, ikinci kez yıkanması gerekir. Fakat idrarını yaptıktan veya epeyce yürüdükten veya uyuduktan sonra şehvetsiz olarak gelecek meni guslü gerektirmez. Çünkü bu durumda o meni, yerinden, şehvet olmaksızın ayrılmış bulunur. Yine bir kadından, yıkandıktan sonra, kocasının menisi çıkacak olsa, tekrar gusletmesi gerekmez.
* Bir yatakta yatıp uyuyan iki kimse, uyandıkları zaman ihtilam olduklarını hatırlamayarak yatakta meni gibi bir yaşlık görseler veya kurumuş meni görüp de o yatakta kendilerinden önce başka bir kimse yatmış olsa bu durumda meninin kime ait olduğu bilinmese, her ikisinin de ihtiyaten yıkanması gerekir.
* Şehvet olmayıp da döğülmeden, ağır bir yük kaldırmadan ve yüksek bir yerden düşmeden dolayı meni gelmesiyle gusül gerekmez.
(İmam Şafî'ye göre bu hallerde de gusül gerekir.)
* Yerinden şehvetle ayrılan bir meni, bedenin dışına veya dış hükmünde olan yere çıkmadıkça gusül gerekmez.
* Bakire bir kızın bekaretini yok etmemek sureti ile yapılan bir ilişkide meni gelmeyince gusül gerekmez; çünkü bekaret, sünnet yerine kadar duhule engel olmuş demektir.
* Cünüblük, hayız veya nefselik (loğusalık) halinde iken, gayrimüslim bir kadın veya gayrimüslim bir erkek ihtida etse, gusletmesi farz olur. Hayız veya nefseliği son bulmuş olsa da, yıkanmamış bulunsa, yine gusül gerekir. Fakat yıkanmış bulunan veya henüz cünüplük, hayız ve nefselik haline düşmemiş olan erkek veya kadın gayrimüslim ihtida etse, yıkanması mendub olur.
13 Kasım 2008 Perşembe
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Blog Arşivi
-
▼
2008
(110)
-
▼
Kasım
(103)
- Haftanın Sohbeti
- Esmaü'l Hüsna
- Başlık yok
- Ey İman edenler! Allah’dan sakınılması gerektiği ş...
- ALLAH c.c.
- ÖLÜM BİR YOK OLUŞ MUDUR?
- Erkek ve Kadının Birbirini Ziyaret Etmesi ...
- Erkek-Kadın ihtilali (Karışık Yaşantı) 1) İhti...
- Kadının Erkeğe Bakması a) Erkeğin avret sayıla...
- Erkeğin kadına bakması Çoğunluk müctehitlere göre...
- Bakmak Göz, Yüce Allah'ın insana ve bir takım can...
- Hür ve müslüman kadın kimlerin yanında ve nasıl ör...
- Erkegin Örtünmesi Erkeklerin kendi eşleri dışında...
- Örtüde Bulunması Geregen Nitelikler a) Örtünün...
- Tesettürün Niteliği ve Dayandığı Deliller ...
- Küçük çocukların avret yeri Çok küçük çocukların ...
- Erkeğin ve Kadının Birbiriyle Musafahası 1) M...
- Kadının örtüsüz olarak yanlarına çıkabileceği kims...
- Tesettür
- İyi ki Varsın Yâ Resûlallah!
- 40 HADİS
- 32 Farz
- 54 Farz
- Hicri Takvim
- 91 - 100
- 81 - 90
- 71 - 80
- 61 - 70
- 51 - 60
- 41 - 50
- 31 - 40
- 21 - 30
- 11 - 20
- 1 - 10
- Cevşen´Ül Kebir ( Arapça )
- Cevşen´Ül Kebir ( Türkçe Anlamı )
- Cevşen´Ül Kebir
- Namaz Tesbihatlarının Anlamı
- Namaz Sureleri
- Resimlerle Abdest Alınışı
- Abdestin Sünnetleri
- Abdestin Edebleri
- Abdestin Duaları
- Vasıf Bakımından Abdestin Nevileri
- Abdestin Sıhhatine Engel Olmayan Şeyler
- Mestler Üzerine Mesh Verilmesi
- Meshin Cevazındaki Şartlar
- Mesh Müddeti
- Sargı Üzerine Mesh
- Meshi Bozan Şeyler
- Abdesti Bozan Şeyler
- Abdesti Bozmayan Şeyler
- Abdest
- Gusül ve Guslü Gerektiren Haller
- Guslün Farzları
- Guslün Sünnetleri
- Guslün Vasıfları
- Gusül Etmesi Farz Olanlara Haram veya Mekruh Olan ...
- Gusül
- Teyemmümün Niteliği ve Farzları
- Teyemmümün Sünnet Üzere Yapılması
- Teyemmümün Şartları
- Teyemmümü Mubah Kılan ve Kılmayan Bazı Haller
- Teyemmümü Bozan Haller
- Teyemmüm
- Abdest
- Abdestin Faziletleri
- İlime Açılan Pencere
- Namaz Vakitleri Programı v1.4.0
- Haftanın Sohbeti
- TÖVBE VE İSTİĞFAR
- Fatih'in Egitim ve Bilime Kazandırdıkları
- Osmanlı'nın Ehl-i Sünnet Hassasiyeti...
- Biz Nerede Kaybettik?
- Evliyâullâh’a edepsizlik edenin fecî âkıbeti
- Çam Fıstığı
- Bir Îman Önderi "AHMED YESEVÎ" Hazretleri
- Haftanın Sohbeti
- Resûlüllah Nerede?
- Kur’an-ı Kerim’de Mü’minlerin 100 Vasfı
- İslâm'a Göre "SİGORTA CAİZ MİDİR"
- Tüp Bebek Uygulaması Caiz midir?
- İslâm'a Göre Organ Nakli Caiz mi?
- İslâm Hukukuna göre; Vade Farkı, Faiz İlişkisi
- İslâm Fıkhı açısından "FİNANS KURUMLARI"
- İslâm Hukûkuna Göre LEASING
- İslâm Fıkhına Göre Çocuk Aldırma "KÜRTAJ"
- İslâm’a Göre Borsa
- İslâm Hukûkunda KREDİ KARTI
- İslâm Hukûkuna Göre Karı - Kocanın Birbirlerine Ka...
- İslâm Hukûkuna Göre; Kocanın, Hanımı Üzerindeki Ha...
- İslâm Hukûkunda Zarûret ve Kolaylaştırma Prensipleri
- Misvak kullanmanın diş sağlığı üzerine etkileri
- Kur'an Her Zaman
- Flash Oyunlar
- Elifba Oyunu
- Günahlar ve Sonuçları
- Gönül Bahçeniz
- Zilhicce ayı için zikir ve dualar
- “SİN” “ŞIN”A GİRİNCE KABRİM ZÂHİR OLU
-
▼
Kasım
(103)
0 yorum:
Yorum Gönder